Všetko, čo potrebujete vedieť o spánku!

0
207
spiaca mlada zena

Nikomu asi nie je potrebné hovoriť, že spánok je pre naše fyzické i psychické zdravie mimoriadne dôležitý. Napriek tomu má s ním mnoho ľudí pomerne veľké problémy. Či už sa jedná o zaspávanie, pravidelné budenie počas noci alebo prežívanie každodenných nočným môr. Ako odhalíte poruchy spánku? A ako môžete zlepšiť kvalitu vášho spánku?

Prečo spánok potrebujeme?

Počas spánku sa naše telo regeneruje, dochádza k obnove jeho schopností a revitalizuje sa. Všetky telesné systémy sa obnovujú a ľudský organizmus sa detoxikuje. Práve preto ste po výdatnom spánku schopní vyskočiť z postele a pustiť sa hneď do práce alebo cvičenia. Naopak, po prebdenej noci sa cítite nadmieru unavení a prepadajú vás pocity smútku a depresie.

Spánok ako problém

Existuje niekoľko dôležitých ukazovateľov, podľa ktorých viete zistiť, či je váš spánok v poriadku alebo nie. Medzi tie najčastejšie patria:

  • ráno sa cítite unavení, neoddýchnutí a nedarí sa vám vstať
  • v noci zaspávate dlhšie ako 5 minút
  • počas noci sa niekoľkokrát zobudíte a pamätáte si, že zaspávate
  • nemáte hlboký spánok bez prerušenia
  • ráno nevstanete v rovnakom čase (v prípade, že vstávate bez budíka)
  • približne 8-9 hod pred tým, ako vstávate necítite únavu a chuť ísť spať
  • počas dňa sa cítite unavení, bez energie a bez života

Tipy, ako vylepšiť váš spánok!

Napriek všetkým nevýhodám viete poruchám spánku jednoducho predísť. Ako ich viete jednoducho ovplyvniť a zlepšiť tak kvalitu vášho spánku?

  • vstávajte vždy v rovnakú hodinu (aj keď ostanete dlhšie hore alebo idete na párty)
  • stravujte zdravo, aby ste podporili váš cirkadiánny rytmus
  • aspoň 3 hodiny pred spaním nepozerajte na umele svetlo (mobily, tablety, počítač…)
  • spite v dostatočne chladnej a vyvetranej miestnosti