Vitamín D – zázrak v boji proti koronavírusu

0
230

O priaznivých účinkoch vitamínu C, ste sa mohli dočítať už viackrát. To, že je dobré tento vitamín prijímať práve v tomto období, je každému jasné. Ale vedeli ste, že pre naše telo, aj počas pandémie, je potrebný tiež vitamín D?

Slnečný vitamín D

Okrem toho, že je D vitamínom, môžeme ho zaradiť aj medzi hormóny. Vitamín D patrí do skupiny vitamínov, ktoré sú rozpustné v tuku, preto môžu byť v malom množstve uložené v tele. Okrem potravín ho vie telo získať zo slnečného žiarenia – D3, preto mu hovoríme, že ide o slnečný vitamín. Už len 15 – 60 minút denne na slnku vám zaručí dostatočný príjem vitamínu D, v závislostí od ročného obdobia. Nakoľko ide o vitamín, ktorý sa vstrebáva cez pokožku, predávkovanie pri tomto vitamíne – D3, človeku nehrozí.

Untitled 1 - Vitamín D - zázrak v boji proti koronavírusu

Dôležitý pre správne fungovanie tela

Je niekoľko dôvodov, prečo by ste vitamín D mali prijímať. Jeho účinok veľmi úzko súvisí s vápnikom a fosforom. Vďaka vitamínu D vaše telo dokáže bez problémov vstrebávať práve vápnik a fosfor, ktoré sú veľmi dôležité pre zdravie kosti a zubov. Zdravé kosti znamenajú, že telo človeka bude rásť ako má, preto už malým deťom sa tento vitamín dáva vo forme kvapiek. Rovnako pravidelný príjem vitamínu D nás ochraňuje pred osteoporózou. Okrem toho telo potrebuje vitamín D na tvorbu hormónov.

vitamin d na spravne fungovanie kosti

Príjem vitamínu D z jedla

Medzi najcennejšie prírodné zdroje vitamínu D patrí určite zdravá strava. Vitamín D vie človek prijať z potravín, ako sú vajcia, mlieko, pečeň alebo z rôznych druhov rýb, medzi ktoré môžeme zaradiť napríklad tuniak, sardinky alebo losos. Ani pri tejto konzumácií by nemalo hroziť predávkovanie, ak nejde o nadmerné užívanie týchto potravín spojených s konzumáciou vitamínu D vo forme výživových doplnkov.

mlieko

Nedostatok vitamínu D

Nedostatok vitamínu D nejde tak ľahko spozorovať. Medzi rizikové skupiny patria určite obézni ľudia, dojčiace matky a dôchodcovia. Rovnako tam môžeme zaradiť aj celiatikov a ľudí, ktorí majú tráviace ťažkosti. Jedným z najčastejších príznakov nedostatku vitamínu D, ktoré môžete na sebe spozorovať je depresia, stres, psychické vyčerpanie, svalová slabosť a pokles tvorby inzulínu. Preto by mali byť na pozore aj cukrovkári. V prípade nedostatku vitamínu D u malých detí môže byť príznakom aj oneskorený motorický vývoj dieťaťa a neskoršia schopnosť chodiť. Ak sa vám zdá, že netrávite dostatočné množstvo času na slnku a váš jedálniček nie je obohatený o potraviny, ktoré vitamín D obsahujú, pokojne ho môžete prijímať formou výživových doplnkov.

stress

Vitamín D počas koronavírusu

Nedostatok vitamínu D sa môže prejaviť aj oslabením imunitného systému, ktorý je potrebné podporovať práve počas pandémie koronavírusu. V prípade zníženej imunity môže človek pociťovať väčšiu náchylnosť na ochorenia. Rovnako čas zotavenia môže byť dlhší. Pri užívaní vitamínu D môžete pociťovať aj lepšiu náladu, čo je počas pandémie dôležité.