Banán, bohatý zdroj živín

0
113
banany

Milujete banány? Práve banány patria medzi najobľúbenejšie ovocie na svete. Okrem toho, že skvelo chutia, obsahujú aj veľa prospešných látok, minerálov a vitamínov. A to je dôvod, prečo by ste ich mali konzumovať každý deň.

Bohatý zdroj živín

Banán patrí medzi ovocie, ktoré pochádza z juhovýchodnej Ázie, avšak je možné ho v súčasnosti dopestovať už kdekoľvek, i keď stále najväčší dovoz je z Ázie. Ako sme spomenuli, banán je skutočne veľkým zdrojom živín. Môžete v ňom nájsť vysoký obsah aminokyselín, minerálov, ako draslík, fosfor, horčík, mangán, meď, selén, sodík, vápnik, zinok či železo. Okrem toho obsahuje aj prospešné vitamíny, ako vitamín A, B1, B2, B6, C, E a K či kyselinu listovú, pantoténovú a niacín. Keďže obsahuje v podstate len vodu, sacharidy, vlákninu, bielkovinuprakticky žiaden tuk, je veľmi dobrou potravinou aj pre športovcov. Jeden stredne veľký banán obsahuje len 105 kalórií.

banany

Zdravotné benefity banánov

Tým, že banány obsahujú veľa prospešných látok pre telo, dokážu pomôcť skutočne s viacerými zdravotnými problémami. Konzumácia banánov by preto mala byť na pravidelnej báze, pretože dokáže pomôcť vo viacerých smeroch.

Energia až na 45 minút

Tým, že zrelý žltý banán obsahuje až tri druhy cukrov – glukóza, fruktóza, sacharóza, tak prináša veľký zdroj energie, ktorý môžete pretaviť až do 45 minútového tréningu. Preto práve športovci jedia pred tréningom a fyzickou aktivitou banán, pretože získajú energiu ihneď. Rovnako dokáže pomôcť pri svalovej únave.

banan

Zlepšenie nálady a odstránenie menštruačnej bolesti

Vedeli ste, že konzumáciou banánov môžete predísť menštruačným bolestiam? Banán obsahuje aj vitamín B6, ktorý reguluje v krvi hladinu cukru, čím môže zmierniť tieto príznaky počas PMS. Banán tiež obsahuje aminokyseliny, ktoré dokážu v tele vyvolať pocit radosti a tým zlepšujú náladu. Rovnako banán zlepšuje pamäť.

Kardiovaskulárne ochorenia a trávenie

Konzumáciou banánov môžete tiež zlepšiť a podporiť trávenie. Banány pomáhajú dvojako, či už pri zápchach alebo pri hnačkách, je potrebné len vyskúšať, kedy fungujú u vás.  Banány svojim obsahom vitamínov a minerálov tiež dokážu znížiť riziko kardiovaskulárnych ochorení, vznik mozgovej príhody či pomôcť ľuďom s anémiou, keďže stimulujú aj tvorbu červených krviniek a hemoglobínu.

Posilnenie kostí a protizápalové vlastnosti

Výhodou draslíka je tiež, že reguluje rovnováhu tekutín v tele, má protizápalové účinky čím znižuje zápaly, zmierňuje opuchy a napätie v obličkách a tým podporuje močenie. Na druhej strane zastúpenie vápnika v banánoch a prítomnosť prebiotík priaznivo vplývajú na kosti.

banan

Súvis so vznikom rakoviny

Stále hovoríme len o priaznivých účinkoch banánov a tie môžeme vidieť aj pri rakovine. Možno ste sa už viackrát stretli s tým, že ste banán nestihli skonzumovať a vytvorili sa na ňom čierne škvrny, prípadne bol celý čierny. V mnohých prípadoch hnedé až tmavé ovocie naznačuje, že je zhnité, no pri banánoch to tak nie je. Vedci zistili, že čím je banán tmavší, tým má lepšie protizápalové účinky a látku zvanú TNF, ktorá priaznivo vplýva na vznik rakoviny či na imunitný systém človeka.

Konzumácia banánov pri cukrovke

Pýtate sa či je možné, aby cukrovkár konzumoval banány, ak obsahuje také veľké množstvo cukru? Možné to je, avšak tí by mali konzumovať práve zelené banány, ktoré obsahujú škrob, prípadne tlmili konzumáciu takého množstva cukru nejaký tukom, napríklad kombináciou arašidového masla, pretože tuky spomaľujú vstrebateľnosť cukru.

banany

Konzumácie nezrelých a zrelých banánov

To, či konzumujete nezrelé zelené banány alebo zrelé žlté až čierne banány má vplyv aj na váš organizmus. Ako sme už vyššie spomenuli, zelené banány obsahujú menej cukru čím sú vhodnejšie pre cukrovkárov, pomáhajú udržiavať zdravé črevá, no sú aj horšie stráviteľné, čo môže spôsobiť nadúvanie. Zelené banány je tiež vhodné konzumovať pri chudnutí, pretože sa po nich budete cítiť plnší, avšak nie ak chcete pred cvičením získať energiu ihneď, vtedy sa odporúča konzumovať zrelé banány, tiež sú aj rýchlejšie stráviteľné. Zrelé banány tiež obsahujú viac vitamínu B, antioxidantov, vitamínu C, draslíka, čím sa zlepšuje vplyv na vznik kardiovaskulárnych ochorení, mozgovej príhody či rakoviny. Takže v oboch prípadoch majú banány priaznivé účinky na organizmus, preto konzumujte aj nezrelé aj zrelé banány.