CUKOR: Je pre nás naozaj taký zlý?

0
213
cukor marshmallow skorica cokolada kniha sisky

Cukor je azda najrafinovanejšia a najkontroverznejšia potravina na svete. Každý začiatočník asi vie, že konzumácia cukru každým rokom závratne stúpa. Avšak, je až taký zlý, ako si ho všetci predstavujeme? Pôsobí nejaký cukor pre naše telo blahodarne? Ak áno, ktorý to je?

Čo je cukor?

Ide o karbohydrát nachádzajúci sa v množstve rozličného jedla. Je najviac koncentrovanýbielom cukri extrahovanom v kryštalickej štruktúre z rastlín. Keď ho skonzumujeme, naše telo ho pretvára na glukózu potrebnú pre energiu. Glukóza je taktiež hlavnou pohonnou jednotkou našich svalov a mozgu. Keď má teda cukor takéto priaznivé účinky na naše telo, prečo je taký nezdravý?

sisky donut jednoduchy cukor

Typy cukru

Cukor je extrahovaný z dvoch rôznych typov karbohydrátov. Prvým sú komplexné karbohydráty, ktoré môžeme nájsť v mnohých prírodných zdrojoch jedla. Druhým typom sú jednoduché karbohydráty. Tie sú väčšinou pridávané do jedla a nájdeme ich napr. v sladených nápojoch ako káva, kola, energetické drinky, džúsy, cereálie, sladkosti.

Jednoduché cukry

Druhá kategória cukrov spôsobuje vysoký a rýchly nárast cukru v krvi nasledovaný jeho rýchlym poklesom. To je aj dôvod, prečo sa niekedy cítime mimoriadne unavení, keď zjeme niečo veľmi sladké.

Avšak, okrem tohto chvíľkového je tu i dlhodobejší negatívny efekt cukru. Môže poškodiť pankreas, zvýšiť našu hmotnosť, čo môže ďalej spôsobiť cukrovku, obezitu a vznik nepríjemných kŕčových žíl, vysoký krvný tlak alebo aj cievnu mozgovú príhodu.

Spýtajte sa na radu odborníka

Komplexné cukry

Čo ale prirodzené cukry, ktoré môžeme nájsť v rôznych jedlách? Komplexné cukry môžeme nájsť v celozrných jedlách, ovocí i zelenine. Už ako názov napovedá, tieto cukry sú vo svojej štruktúre zložitejšie. Čo to ale znamená pre naše telo?

Nášmu telu trvá omnoho dlhšie ich rozložiť. Následkom toho je zdĺhavý, ale mimoriadne zdraviu prospešný, proces trávenia cukrov. Naše telo tak dostáva energiu na omnoho dlhší čas. Nie je taký toxický pre náš pankreas, dodáva našim svalom a mozgu dostatok energie a vláknina nás udržiava sýtych omnoho dlhší čas.

kokos jogurt ovocie a prirodne cukry zdrave

Ovocie

Ovocie je, samozrejme, obrovským zdrojom cukru. Zložitého, aj toho jednoduchého. Preto sa im väčšina ľudí aj vyhýba. Avšak, ovocie tiež obsahuje aj vlákninu, ktorá znižuje mieru absorpcie cukru v tele. Navyše, ovocie obsahuje množstvo nutričných benefitov.

Ako je to so smoothies? Samozrejme, obsahujú veľké množstvo cukru, ako banány, mango či pomaranč. Preto je mimoriadne dôležité, aby sme do nich vždy pridali nejaký zdroj zdravých tukov (orechy), vlákniny (špenát) a proteínu (mlieko alebo jogurt).

Prírodné sladidlá

Ako je to s javorovým, kokosovým či agáve sirupom? Keďže ide o prírodný zdroj cukru, musí byť zdravý, no nie? Avšak, naše telo ich pomerne jednoducho štiepi. Preto ich radíme k jednoduchým cukrom. Ako si teda máme osladiť život?

Umelé sladidlá

Ako je na tom stévia alebo iné umelé sladidlá? V skutočnosti ide o mimoriadne kontroverzné štúdie. Najzásadnejším dôvodom, prečo ich ľudia konzumujú, je, že neobsahujú kalórie, teda ani nespôsobujú spomenuté zdravotné problémy. Avšak, štúdie dokazujú, že negatívne ovplyvňuje mozog.  

zdravy kolac na denku s nozom

Vyvážený príjem cukru

Najlogickejší je tak vyvážený príjem cukru. Aké spôsoby harmonického príjmu cukru existujú? Čo môžeme urobiť pre zdravší príjem cukru? Toto je TOP 10 tipov, ako na to!

  1. Redukcia cukru
  2. Náhrada prirodzeným cukrom (ovocie, ovsené vločky, …)
  3. Korenie namiesto cukru
  4. Hydratácia (často sa zamieňa s nutkaním na sladké)
  5. Rieďte džúsy čistou vodou
  6. Kupujte nesladené jogurty a mlieka
  7. Sladké kombinujte s ovocím (napr. ovocie v čokoláde)
  8. Konzumujte len vlastné zaváraniny
  9. Čítajte označenia na obaloch potravín (nezabúdajte, že cukor má mnohé mená ako odparená trstinová šťava, melasa, karamel, dextrin, … a všetko s príponou -ose)
  10. Doprajte si čas a chuť na sladké pominie!
CUKOR: Je pre nás naozaj taký zlý?
5 (100%) 1 vote[s]